Väylävirasto poistaa Hyvinkään ja Karjaan väliseltä rataosuudelta riskipuita ja puuston poisto jatkuu loppuvuoteen 2024 saakka. Työt aloitettiin syksyllä 2023. Riskipuiden poistot liittyvät Väyläviraston Hyvinkää–Hanko-radan sähköistys ja tasoristeyksien poistaminen -hankkeeseen.
Väylävirasto aloitti viime vuoden 2023 syksyllä puiden ja korkeiden pensaiden poiston Hyvinkään ja Karjaan välisellä rataosuudella. Tavoitteena on saada korkeat puut ja pensaat poistettua Hyvinkään ja Karjaan välisen radan varrelta vielä vuoden 2024 aikana.
”Riskipuuston poistoon liittyvät työt ovat olleet käynnissä viime syksystä lähtien. Niitä maanomistajia, joita puuston poistot koskevat, on tiedotettu asiasta myös kirjeitse viime vuoden lopulla”, Väyläviraston projektipäällikkö Harri Sakki kertoo.
Puiden kaatuminen rautatielle voi aiheuttaa merkittävää haittaa rautatieliikenteelle. Riskipuita poistetaankin rautatien suoja-alueelta turvallisuuden parantamiseksi ja poistolla ehkäistään esimerkiksi puiden kaatumista radalle.
Riskipuustoa poistetaan rautatien suoja-alueelta, jolla tarkoitetaan radan molemmin puolin sijaitsevaa, 30 metrin etäisyydelle ulottuvaa aluetta reunimmaisen raiteen keskeltä. Mahdollisista puuston poistoa koskevista korvauksista sovitaan erikseen maanomistajien kanssa.
Lisätietoja:
Ensisijaisesti riskipuiden poistoon liittyvät lisätiedot:
Kaj Grönqvist, maankäytön asiantuntija, Etelä-Suomen rata-alueiden rataisännöinti, p. 040 573 5226, kaj.gronqvist@rrm.fi
Hankkeen etenemistä koskevat lisätiedot:
Harri Sakki, projektipäällikkö, Väylävirasto, p. 029 534 3211, harri.sakki@vayla.fi
Väyläviraston Hyvinkää–Hanko-radan sähköistys ja tasoristeyksien parantaminen -hankkeessa sähköistetään 149 kilometriä pitkä, yksiraiteinen Hyvinkää–Hanko-rata ja parannetaan yhteysvälin tasoristeyksien turvallisuutta. Seuraa hanketta Väyläviraston sivuilla (ulkoinen linkki).
Lue myös