Valtatie 25 on tärkeä Uudellemaalle, koko Suomelle ja kansainvälisesti. Sen sisäpuolisella alueella asuu lähes 1,5 miljoonaa ihmistä. Valtatie 25 yhdistää valtakunnalliset päätiet turvaten yhteydet eri puolille Suomea, ja sen parempi toimivuus keventää pääkaupunkiseudun kehäväylien kuormitusta ja turvaa alueen saavutettavuutta poikkeustilanteissa. Tie toimii tärkeänä väylänä huoltovarmuuskriittisille tuotteille Hangon ja Kilpilahden satamien kautta.
Riihimäen-Hyvinkään kauppakamari, Länsi-Uudenmaan kauppakamari ja Helsingin seudun kauppakamari sekä Hangon, Raaseporin, Lohjan, Vihdin, Nurmijärven, Hyvinkään ja Mäntsälän kaupungit ja kunnat ovat tilanneet valtatien 25 tilaa käsittelevän selvityksen. Työn on toteuttanut Destian Strategiset Liikennejärjestelmät -yksikkö.
Selvityksessä todetaan, että pääosin 1960- ja 70-luvuilla rakennettu tie ei vastaa nykyvaatimuksia. Alueen yritykset ovat hyvin kasvuhakuisia, mutta tien tila huolestuttaa laajasti. Vyöhykkeelle on suunnitteilla yli 7 miljardin euron arvosta investointeja. Logistisen toiminnan laajentuminen Kehä III:n alueelta pohjoiseen näkyy kasvavina liikennemäärinä valtatien 25 vaikutusalueella. Hangon satama Suomen toiseksi suurimpina kappaletavaran satamana ja tiheällä Euroopan linjaliikenteellään houkuttelee kuljetuksia eri puolilta Suomea. Myös geopoliittisen toimintaympäristön muutos on kasvattanut tien merkitystä: geopoliittisesti tärkeän DCA-sopimuksen kannalta valtatie 25 on tärkeää infrastruktuuria.
Elinkeinoelämän kasvu ja Suomen toimintavarmuuden turvaaminen tulevat lisäämään liikennettä valtatiellä 25. Yrityskyselyyn (n=140) vastanneista yrityksistä 70 prosenttia näkee toimialallaan tapahtuvan kasvua lähivuosina. Logistiikka-alan investointien kehitys ennustaa raskaan liikenteen määrän lisäystä huomattavasti ennustettua suurempana, erityisesti valtateiden 3 ja 4 välillä. Kasvua on tuettava hyvällä liikenneinfralla. Tässä tilassa tie ei vastaa nykyisiin eikä tuleviin tarpeisiin.
Valtatie 25, Uudenmaan kehäväylä -selvitys esiteltiin tiistaina 26.11.2024 Pikkuparlamentin Kansalaisinfossa.
Kansalaisinfon keskustelutilaisuuden avasi kansanedustaja Henrik Wickström. Selvityksen esitteli professori Jorma Mäntynen Destian Strategiset Liikennejärjestelmät -yksiköstä. Kansanedustaja Johan Kvarnström ja Keskon aluejohtaja Mika Sivula pitivät kommenttipuheenvuorot.
Tutustu selvitykseen:
Lue myös