Raasepori osallistuu opetus- ja kulttuuriministeriön päätöksen mukaisesti kaksivuotisen esiopetuksen kokeiluun vuosina 2016 ja 2017 syntyneille lapsille.
Kokeiluun valittiin kokeilulain (1046/2020) mukaisesti satunnaisotannalla yhteensä 105 kuntaa.
Opetus- ja kulttuuriministeriö on myös satunnaisotannalla määrännyt kaksivuotisen esiopetuksen järjestävät toimipisteet. Koska kysessä on kokeilu, kunnat eivät itse ole voineet hakea mahdollisuutta osallistua. Kaksivuotiseen esiopetukseen sovelletaan, mitä perusopetuslain (628/1998) 26 a §:n 1 momentissa tarkoitetusta esiopetuksesta säädetään.
Kunnan koon perusteella on valittu tietty määrä kokeiluun osallistuvia toimipaikkoja. Ainoastaan kokeiluryhmään osallistuvat saavat maksutonta esiopetusta 4h/pv. Kaikille perheille on lähetetty kirje, jossa on tieto siitä, kuuluuko lapsi kokeilu- vai verrokkiryhmään. Niiden, jotka ovat saaneet kirjeen lapsen kuulumisesta kokeiluryhmään, on haettava esiopetuspaikkaa mikäli haluaa että lapsi osallistuu kaksivuotiseen esiopetukseen. Kokeilukunta tekee päätöksen lapsen valinnasta kokeilutoimipaikassa järjestettävään kaksivuotiseen esiopetukseen. Opetus- ja kulttuuriministeriö on määrännyt kuhunkin ryhmään kuuluvat lapset, joten maksuttomaan 4 t/pv kokeiluryhmään ei voi hakea paikkaa, jos lapsi on sellaisessa päiväkodissa, jota ei ole valittu kokeiluun.
Kokeiluun osallistuvat seuraavat päiväkodit:
– Labyrintin päiväkoti
– Langansböle daghem
– Mäntykodon päiväkoti
– Skogsgläntans daghem
– Mustion päiväkoti
Raaseporin muut päiväkodit kuuluvat verrokkiryhmään.
Kaksivuotisen esiopetuksen kokeilua seurataan ja arvioidaan tutkimushankkeessa. Seurantatutkimuksen tarkoituksena on arvioida kokeilutoimintaa vertaamalla kokeilu- ja verrokkiryhmää keskenään.
Verrokkiryhmään kuuluminen ei vaikuta lapsenne arkeen, vaan toiminta jatkuu kuten tähänkin asti.
Kaksivuotisen esiopetuksen kokeilua varten laaditaan uusi paikallinen opetussuunnitelma. Opetussuunnitelmassa kiinnitetään huomiota kokeiluun osallistuviin nuorempiin lapsiin ja pedagogiikassa lähdetään mm. lapsesta, leikistä ja tutkivasta työskentelytavasta. Lasten osaamiselle ei aseteta tavoitteita, vaan kaksivuotisessa esiopetuksessa jokainen lapsi saa oppia omaa tahtia.
Kun esiopetusta järjestetään kahden vuoden ajan, opettajilla on aiempaa paremmat mahdollisuudet keskittyä pitkäjänteisesti esiopetuksen tavoitteita vastaavaan toimintaan sekä toiminnan kehittämiseen.
Kaksivuotisen esiopetuksen tavoitteena on:
– vahvistaa tasa-arvoa opetuksessa
– kehittää esiopetuksen laatua ja vaikuttavuutta
– selvittää varhaiskasvatuksen, esiopetuksen ja alkuopetuksen välistä jaktuvuutta
– selvittää perheiden palveluvalinnat
– saada tietoa kaksivuotisen esiopetuksen vaikutuksista lasten kehityymis- ja oppimisedellytyksiin, sosiaalisiin taitoihin ja terveen itsetunnon kehityymiseen.
Lue myös