Päivän teemana on Pedagogiikkaa johtamassa – päiväkodin johtaja on lasten ja varhaiskasvatuksen puolestapuhuja.
Raaseporissa meillä on tällä hetkellä 18 päiväkotia, joita johtaa 8 ammattitaitoista päiväkodin johtajaa. Pedagogiikan laatu ja asiakastyytyväisyys päiväkodeissamme on korkea. Tämän ansiosta Raaseporin lapsilla on turvallinen ja varma päivähoitopaikka, jossa he voivat kehittyä, leikkiä ja oppia monia taitoja omaan tahtiin.



Valtakunnallisella Varhaiskasvatuspäivällä on pitkät perinteet varhaiskasvatuksen opettajien ja erityisopettajien työn näkyväksi tekemisessä. Päivä on hyvä syy juhlistaa varhaiskasvatusta. Tänä vuonna haluamme nostaa päiväkodin johtajien merkitystä, jotka ovat keskeisessä roolissa siinä, millaiseksi päiväkotien toiminta muotoutuu ja kehittyy sekä miten toimintaa arvioidaan. Kysymys on ennen kaikkea, millaiseen varhaiskasvatukseen lapset päiväkodeissa osallistuvat.
Päiväkodin johtajalta odotetaan vankkaa osaamista, jossa yhdistyy kaksi merkittävää osaamisaluetta: varhaiskasvatuksen pedagogiikan ja johtamisen asiantuntijuus. Näihin molempiin johtajalla tulee olla vahva pedagoginen koulutus.
Päiväkodin johtajalla tulee olla syvää näkemystä, millä tavoin päiväkodissa tulee toimia ja työskennellä ja minkälaiset arvot ja toiminta ovat varhaiskasvatustyön perustana. Tämä tarkoittaa näkemystä siitä, mitä on laadukas varhaiskasvatus ja millaisista tekijöistä se koostuu.
Viime vuosikymmenen aikana varhaiskasvatukseen kohdistuvien muutosvaatimusten myötä päiväkodin johtajalta odotetaan myös muutosjohtamista ja kykyä sitouttaa koko henkilöstö tähän muutokseen. Johtajan tulee luoda tavoite muutokselle ja johtaa muutosprosessia, joka vaikuttaa lopulta koko henkilöstön ajatteluun ja työyhteisön toiminnan muutokseen. Toimintakulttuurin kehittäminen edellyttää ymmärrystä pedagogiikasta ja sen johtamisesta, joka sisältää tavoitteellisen ja suunnitelmallisen johtamisen. Tähän kiteytyy vaatimus päiväkodin johtajan opetussuunnitelmaosaamisesta.
Kansallinen koulutuksen arviointikeskus Karvi on arvioinut varhaiskasvatuksen johtamisrakenteita ja johtamista (2023) ja toteaa raportissaan että varhaiskasvatukseen on kohdistunut viimeisen vuosikymmenen aikana merkittäviä lainsäädännöllisiä ja opetussuunnitelmallisia muutoksia. Näiden muutosten jalkauttaminen päiväkotien varhaiskasvatustoimintaan on keskeinen päiväkodin johtajan tehtävä. Varhaiskasvatuksen ja päiväkodin johtaminen on merkittävä alue laadukkaan varhaiskasvatuksen turvaamisessa siten, että lapsen edun ensisijaisuus toteutuu arjen toiminnassa.
Vuodesta 2030 alkaen varhaiskasvatuslaki edellyttää päiväkotien johtajilta kasvatustieteen maisterin tutkintoa. Tämä on luonteva jatkumo sille, että varhaiskasvatuslaki korostaa pedagogiikan merkitystä varhaiskasvatuksessa ja samalla laki yhtenäistää johtamisjärjestelmää muun koulutusjärjestelmän kanssa.
Kunnan vastuu
Kunnassa päätetään keskeisistä paikallisista varhaiskasvatukseen ja koulutukseen liittyvistä kysymyksistä, joista keskeisimpiä ovat rahoitus ja resurssit. Varhaiskasvatuksen ja koulutuksen järjestäminen on kunnan tärkein tehtävä. On tärkeää, että päättäjät edistävät varhaiskasvatuksen kehittämistä lain ja paikallisten tavoitteidemme ja tarpeidemme mukaisesti.
Lue myös