Raaseporin Energia keskittyy ydinliiketoimintaansa eli sähköverkkoon, kaukolämpöön, katuvalaistukseen, sähköasennuksiin ja sähköntuotantoon.
Raaseporin Energia ja Helen ovat sopineet järjestelystä, jossa kaikki Raaseporin Energian sähköenergian myyntisopimukset siirtyvät Helenille. Järjestely edellyttää Kilpailu- ja kuluttajaviraston hyväksynnän. Tavoiteaikataulu sopimuksien siirtymiselle on helmikuun alku 2025 ja aikataulu tarkentuu viranomaiskäsittelyn jälkeen. Raaseporin Energialla on noin 10 000 sähköenergian myyntisopimusta pääasiassa läntisellä Uudellamaalla.
Sopimusten siirto ei vaikuta sähkösopimusten hintoihin, voimassaoloon tai muihin ehtoihin, vaan ne jatkuvat ennallaan muuttumattomina. Raaseporin Energia ja Helen hoitavat kakki järjestelyyn liittyvät asiat, eikä muutos vaadi asiakkailta toimenpiteitä. Raaseporin Energia palvelee sähköenergian myyntisopimuksiin liittyvissä asioissa kuten ennenkin sopimuksien siirtymiseen saakka.
Järjestely koskee vain sähköenergiaa koskevia sopimuksia. Raaseporin Energian sähköverkko, kaukolämpö, katuvalaistus, sähköasennukset ja sähköntuotanto jatkuvat entiseen tapaan. Raaseporin Energian sähköverkkoalueen asiakkaat saavat jatkossakin Raaseporin Energialta sähkölaskun sähkönsiirrosta.
Järjestelyn taustalla ovat sähkömarkkinoilla viime vuosina tapahtuneet muutokset.
– Sähkömarkkinoita on yhä vaikeampi ennustaa, mikä aiheuttaa taloudellisia riskejä. Riskienhallinta sekä uusien järjestelmien ja digitaalisten palveluiden kehittäminen edellyttävät investointeja, jotka lisäävät kiinteitä kustannuksia. Kaikki tämä johtaa siihen, että sähköenergian myynti vaatii entistä suurempia myyntivolyymejä, jotta toiminta olisi taloudellisesti kannattavaa. Siirtämällä sähköenergian myyntisopimukset Helenille pystymme keskittymään paremmin ydinliiketoimintoihin, joilla on vahva paikallinen yhteys, kuten sähköverkkoon, kaukolämpöön ja sähköasennuksiin. Meillä on esimerkiksi kauaskantoisia suunnitelmia hyödyntää sähkömarkkinoiden hintavaihteluita eduksemme kaukolämmön tuotannossa, kertoo Raaseporin Energian toimitusjohtaja Frank Hoverfelt.
Helenin suuremmat resurssit tarjoavat asiakkaille modernit digitaaliset työkalut sähkönkäyttöön liittyen, laajan tuotevalikoiman ja kilpailukykyiset sähkösopimukset myös jatkossa. Helen palvelee asiakkaitaan monipuolisesti useissa asiointikanavissa suomeksi, ruotsiksi, ja englanniksi.
– Haluamme huolehtia niin uusista kuin vanhoista asiakkaistamme tarjoamalla juuri heille sopivia ensiluokkaisia sähköenergiatuotteita ja -palveluja sekä niitä tukevia jatkuvasti kehittyviä digitaalisia työkaluja. On tärkeää, että jokainen asiakas tuntee olevansa hyvissä käsissä ja heidän tarpeensa tulevat huomioiduiksi, kertoo Helenin Asiakkuudet ja palvelut -liiketoiminnasta vastaava johtaja Anu-Elina Hintsa.
Lisätietoja:
Frank Hoverfelt, Raaseporin Energia Oy, 040 579 9724, frank.hoverfelt(at)re.fi
Helenin konserniviestintä, 040 148 9064, viestinta(at)helen.fi
Lue myös