Brändityö on osa kaupungin strategiaa
Brändityöprojekti “Mikä ihmeen Raasepori?” alkoi 1. päivä helmikuuta 2020. Kaupungin strategia toimii pohjana brändityölle.
“Aktiivisen viestinnän ja imagotyön avulla teemme Raaseporista paremmin tunnetun... ”
Raaseporin kaupungin strategia 2018-2021
Kaupungin strategiatyötä ei kuitenkaan tule sekoittaa kaupungin brändityöhön. Kaupungin strategiatyö pyrkii muotoilemaan yhteisen päämäärän, joka kuvailee kaupungin tavoitetilaa ja strategiaa sen tavoittamiseen. Kaupungin brändityöllä sen sijaan haluamme ymmärtää minkälaisia mielikuva Raaseporista on juuri nyt, erityisesti ajatellen heitä, joita haluamme houkutella uusiksi asukkaiksemme.
Mikä on tavoitteena?
Brändityön tavoitteena on tehdä Raaseporista paremmin tunnettu tunnistamalla kaupungin paikkabrändin (löytyykö sellaisia vain yksi vai monta?), mutta myös kartoittaa kaupungin organisaatioiden brändit ja yhtenäistää ne. Toimimme näin, jotta voimme viestiä Raaseporista selkeämmällä ja tehokkaammalla tavalla. Viestimällä selkeästi Raaseporin kaupungista ja painottamalla sen etuja (unohtamatta mahdollisia haittapuolia), pystymme houkuttelemaan useampia muuttamaan Raaseporiin ja viihtymään täällä. Jatkossa muuttamisen mahdollinen lisääntyminen saattaa johtaa siihen, että pystymme ylläpitämään kaupungin palvelut hyvällä tasolla ja kehittää kaupunkia entistä paremmaksi paikaksi elää sekä asua.
Mikä on brändi?
Brändiä voi kuvailla esim. näin “Brändi on yhdistelmä ilmaisuja, joiden tarkoituksena on tehdä esim. henkilöstä, organisaatiosta, yrityksestä tai kaupungista tunnistettavan.” Brändiä ilmaistaan joka kerta, kun henkilö on tekemisissä brändin kanssa. Brändiä ilmaistaan esimerkiksi silloin kun kuvailet tutullesi kuinka sinä koet elämisen Raaseporissa, kun joku näkee Raaseporia mainostavan kyltin kadulla tai kun joku sattuu näkemään Raaseporia koskevan kommentin sosiaalisessa mediassa. Miellyttävä brändimielikuva leviää myös esim. turistin kohdatessa ystävällisen rouvan torilla. On siis lukuisia erilaisia kontaktipisteitä, jotka luovat mielikuvaa Raaseporista.
Päättelypähkinä: Minkälaiset brändit tulevat mieleesi ensimmäisenä, kun ajattelet esim. autoja, saksia tai muita kaupunkeja? Millaisia tunteita, ajatuksia tai yhteyksiä kyseiset brändit herättävät sinussa?
Yhdistynyt kunta uudella nimellä
Raasepori syntyi 2009 Tammisaaresta, Karjaasta ja Pohjasta. Raasepori on yksi Suomen nuorimmista kunnista ja kantaa sitä paitsi “uutta” nimeä. Brändin luominen vie aikaa, mutta kaupungin identiteetin luominen vie vielä enemmän aikaa.
Päättelypähkinä: Ajattele olevasi jossain Suomen toisista kaupungeista, esim. Tampereella. Esittelet itsesi tuntemattomalle henkilölle ja sinulle esitetään kysymys: “Missä asut?”. Miten vastaat kysymykseen? Asutko Uudellamaalla, Tenholassa vai oletko Raaseporilainen? Kuka koet olevasi asuinpaikkasi perusteella?
Kuka omistaa Raaseporin brändin?
Yrityksen on helppo sanoa omistavansa brändinsä, sillä he pystyvät rekisteröimään brändin niin, että se on ainoastaan heidän käytössään. Heidän on myös helpompaa päättää brändistään ja siitä kuinka ulkopuoliset tulkitsevat sen. Kaupunki ei pysty toimimaan aivan samalla tavalla, sillä kaupungin organisaatio ei omista Raasepori -brändiä. Sen sijaan kaikki kaupungin asukkaat ja toimijat omistavat yhdessä niinsanotun paikkabrändin. Kaupungin organisaatio ei pysty vaikuttamaan siihen, kuinka sinä tulkitset ja näet Raaseporin, mutta voimme auttaa identifioimaan nykyistä brändimielikuvaa.