KIILAN KOULUN KIUSAAMISEN VASTAINEN SUUNNITELMA
Oppilaalla on oikeus käydä koulua koulua turvassa ja rauhassa. Oppilaalla on myös velvollisuus antaa muille koulurauha ja olla syrjimättä toisia. Koulun aikuisilla on velvollisuus puuttua havaitsemaansa tai epäilemäänsä häirintään, kiusaamiseen, syrjintään tai väkivaltaan. Tapauksista on velvollisuus ilmoittaa myös kotiin. Ilmoitusvelvollisuus koskee sekä kohteena ollutta että epäiltyä. (Perusopetuslaki)
KIUSAAMISEN MÄÄRITELMÄ
Kiusaamista on, kun oppilaalle aiheutetaan toistuvasti ja tahallaan pahaa mieltä. Tekijöinä voi olla joku tai jotkut, joita vastaan kiusatun saattaa olla vaikea puolustautua. Toistuvuus tarkoittaa sitä, että sama oppilas joutuu yhä uudestaan muiden ilkeän tai vahingoittavan toiminnan kohteeksi. Tahallisuus merkitsee, että tekojen tarkoitus on loukata tai aiheuttaa harmia ja pahaa mieltä. Vaikeus puolustautua tarkoittaa sitä, että kiusattu on jollain tavoin kiusaajaansa nähden heikommassa asemassa. Kiusaaminen voi olla sanallista väkivaltaa, fyysistä väkivaltaa tai ryhmän ulkopuolelle jättämistä. Kiusaamistilanteessa on usein mukana myös kiusaamiseen yllyttäjiä tai kiusaamisen hiljaa hyväksyviä. Kiusaamista voi tapahtua koulussa, koulumatkalla tai vapaa-ajalla, myös sosiaalisessa mediassa. Kiusaaminen voi olla myös epäsuorasti tapahtuvaa manipulointia, esimerkiksi juorujen levittämistä.
KIUSAAMISEN TUNNUSMERKKEJÄ
Seuraavat merkit saattavat kertoa kiusaamisesta: Oppilas on toistuvasti yksin eikä halua välitunnille. Poissaolot lisääntyvät. Oppilas on ahdistunut tai alakuloinen eikä halua lähteä kouluun. Psykosomaattisia oireita voivat olla esimerkiksi vatsakipu, päänsärky ja pahoinvointi. Oppilas ei puhu kavereista eikä tuo heitä kotiin. Oppilaalla voi esiintyä univaikeuksia.
EHKÄISEVÄT TOIMET
Kiusaamista ehkäisevää toimintaa tehdään koulussa edistämällä yhteisöllisyyttä ja puuttumalla kaikkeen havaittuun toista loukkaavaan toimintaan. Pyritään positiivisen huomaamiseen ja vahvistamiseen. Oppilaita ohjataan hyvään käytökseen ja vastuuntuntoon arkipäivän tilanteissa, myös koulumatkoilla. Koulun toiminnassa painotetaan erilaisuuden hyväksymistä.
Koulussamme on käytössä Verso eli vertaissovittelumenetelmä, jolla puututaan mieltä pahoittavaan toimintaan mahdollisimman varhain. Versoa käytetään yksittäisissä riitatilanteissa.
Kiusaamista ehkäisevää toimintaa ovat mm.
-Järjestyssääntöjen läpikäyminen ja luokan omien yhteisten sääntöjen luominen
– Kaveritaitojen läpikäyminen ja harjoittelu
– Yhteishengen luominen leikkien ja pelien avulla
– Kummitoiminta
– Kasvatuskeskustelut matalalla kynnyksellä
– Tunnetaitojen harjoittelu
Myös kodeissa voidaan ehkäistä kiusaamista puhumalla toisista ja toisille kunnioittavasti ja hyväksymällä moninaisuus.
KIUSAAMISEEN PUUTTUMINEN
VAIHE 1. Kun aikuinen puuttuu oppilaan käyttäytymiseen, annetaan ensin oppilaalle mahdollisuus sopia riita kaverin kanssa. Jos sopua ei saada aikaiseksi, aikuinen tekee arvion tapauskohtaisesti siitä, meneekö tapaus Versoon vai opettajajohtoiseen kasvatuskeskusteluun.
VAIHE 2. Versoon johtaneista tapauksista ei tule erillistä ilmoitusta huoltajille kotiin. Mikäli tapaus menee opettajajohtoiseen kasvatuskeskusteluun, tiedotetaan huoltajia joko wilman tai puhelimen välityksellä. Opettaja selvittää tilannetta osapuolten kanssa yksitellen ja yhdessä sekä kirjaa muistiin päiväkirjaansa mitä on tapahtunut.
Kasvatuskeskustelussa
- tehdään selväksi, että minkäänlaista kiusaamista ei hyväksytä.
- mietitään, minkä pitää muuttua.
- tehdään suunnitelma siitä, miten tilanne saadaan muutettua.
- sovitaan seurantakeskustelun aika 1-2 viikon päähän.
VAIHE 3. Jos sama oppilas on ollut kolmesti kasvatuskeskustelussa, ohjataan hänet oppilashuoltohenkilöstön (kuraattori, psykologi) palveluihin.
VAIHE 4. Elleivät koulun toimet auta tai kiusaaminen täyttää rikoksen tunnusmerkit, otetaan yhteyttä viranomaisiin (lastensuojeluviranomaiset, poliisi).
LISÄÄ TIETOA
Jos lastani kiusataan:
https://www.valopilkkuja.fi/ohjeita-akuuttiin-kiusaamiseen/lastani-kiusataan/
https://www.oph.fi/sites/default/files/documents/toimi-nain-kiusaamistilanteessa-vanhemmat-a4.pdf
Jos minua kiusataan:
https://www.oph.fi/sites/default/files/documents/toimi-nain-kiusaamistilanteessa-oppilaat-a4.pdf
https://www.valopilkkuja.fi/ohjeita-akuuttiin-kiusaamiseen/minua-kiusataan/
Miksi lapsi kiusaa:
Raaseporin kaupungin opetussuunnitelman liitteet: