AAMU-JA ILTAPÄIVÄTOIMINNAN TOIMINTASUUNNITELMA RAASEPORISSA 15.6.2021
Sisältö
1 Johdanto…………………………………………………………………………………………..
2 Visio ja toiminta-ajatus ………………………………………………………………………
3 Yhteistyötahot …………………………………………………………………………………..
4 Yksityiset toiminnan järjestäjät…………………………………………………………………
5 Toiminta …………………………………………………………………………………………..
6 Aamu- ja iltapäivätoiminnan paikan myöntämisen perusteet
7 Kerhopaikan hakeminen ja vahvistaminen……………………………………………
8 Kerhomaksut, sitoutuminen kerhon toimintaan sekä irtisanoutuminen …..
9 Arviointi ……………………………………………………………………………………………
10 Yleistä………………………………………………………………………………………….……
11 Aamu- ja iltapäivätoimintaa ohjaavat linjaukset
1 Johdanto
Raaseporissa aamu- ja iltapäivätoimintaa toteutetaan koululaisten aamu- ja
iltapäivätoiminnasta annetun lain mukaisesti. Toiminnan koordinointivastuu on Raaseporin
kaupungin sivistystoimella. Toimintaa järjestetään päivittäin ennen koulun alkua ja koulun
jälkeen lasten aamu- ja iltapäivätoimintana. Toiminnan toteuttajia ovat Raaseporin kaupunki
sekä eri yksityiset palvelun järjestäjät, jotka saavat kaupungilta tukea toimintaansa.
Lapsella ei ole subjektiivista oikeutta saada perusopetuslain mukaisia aamu- ja
iltapäivätoimintapalveluja. Kunta päättää kuinka monelle lapselle ja missä määrin toimintaa
järjestetään kullekin toiminnan piiriin kuuluvalle yksikölle.
Yksi tärkeimmistä tavoitteista iltapäivätoiminnassa on antaa lapsille tuttu ja turvallinen paikka
viettää koulutyön jälkeistä aikaa ja osallistua aikuisen ohjauksessa monipuoliseen ja
virkistävään toimintaan. Vanhemmat voivat olla luottavaisia tietäessään, että lapsi on
turvallisessa ja ohjatussa toiminnassa. On tärkeää, että lapsen päivästä muodostuu
kokonaisuus, jossa koulupäivä, ohjattu iltapäivä, harrastukset ja yhdessäolo perheen kanssa
ovat tasapainossa. Laadukas iltapäivätoiminta toteutetaankin mahdollisuuksien mukaan
yhteistyössä vanhempien ja koulun kanssa.
2 Visio ja toiminta-ajatus
Raaseporin kaupungin tavoitteena on, että iltapäivätoiminnan paikka järjestetään sitä
tarvitseville 1. ja 2.-luokkalaisille ja erityistuen tarpeessa oleville lapsille. Kaupunki ja sen
yhteistyökumppanit järjestävät iltapäivätoimintaa tarpeen ja mahdollisuuksien mukaan
Raaseporin koulujen oppilaille joko koulun tiloissa tai lähellä koulua. Yksityisten toimijoiden
mukanaolo tuo mukanaan monipuolisuutta tarjontaan ja lisää alueellista tarjontaa.
Aamu- ja iltapäivätoiminta pohjautuu perusopetuksen arvoihin, joita ovat ihmisoikeudet, tasaarvo, demokratia, luonnon monimuotoisuuden ja ympäristön elinkelpoisuuden säilyttäminen
sekä monikulttuurisuuden hyväksyminen. Toiminnan tulee perusopetuksen tavoin edistää
yhteisöllisyyttä, vastuullisuutta sekä yksilön oikeuksien ja vapauksien kunnioittamista.
Aamu- ja iltapäivätoiminnan järjestämisen yhteiskunnallisena lähtökohtana on turvallisen
kasvuympäristön tarjoaminen lapselle. Toiminnan keskeisenä tarkoituksena on tukea lapsen
kasvua ja kehitystä sekä tukea myös perhettä ja koulua niiden kasvatustehtävässä.
Aamu- ja iltapäivätoiminnan tehtävänä on lapsen kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin edistäminen
seuraavissa näkökulmista:
– lapsen vapaa-ajan toiminnan ohjaaminen
– lapsen kasvun ja kehityksen tukeminen
– lapsen koulunkäynnin ja oppimisen tukeminen
– varhainen puuttuminen ja sosiaalinen vahvistaminen
3 Yhteistyötahot
Koti
Toiminnassa pyritään löytämään yhteinen kasvatuslinja huoltajien kanssa ja tukemaan kotien
kasvatustyötä. Pääasiallinen kasvatusvastuu kuuluu aina kuitenkin kodille ja huoltajille.
Ohjaajilla on aamu- ja iltapäivätoiminnassa ammatillinen vastuu lapsen kasvatuksesta.
Ohjaajien työtä ohjaavana periaatteena on kasvatuskumppanuus, jolla tarkoitetaan
ammattikasvattajien sitoutumista toimimaan yhdessä huoltajien kanssa lapsen kasvun,
kehityksen ja oppimisen tukena.
Koulu ja muu ammatillinen yhteistyö
Monipuolinen ja avoin yhteistyö koulun kanssa on eriarvoisen tärkeää.
Koko koulun henkilökuntaa tulee informoida koululla järjestettävästä iltapäivätoiminnasta.
Iltapäivätoiminnan ohjaajien ja lasten opettajien sekä koulun muun henkilöstön välisellä
yhteistyöllä luodaan rakenteet toimivalle ja säännölliselle yhteistyölle sekä yhteiselle
toimintakulttuurille. Opettajat informoivat iltapäiväryhmien ohjaajia mahdollisista muutoksista,
jotka vaikuttavat iltapäivätoiminnan aloitusaikoihin esim. opintoretkistä ja tuntien
päättymisajankohtien muutoksista.
Iltapäivätoiminta on mahdollisuuksien mukaan osa koulussa annettavaa yleistä, tehostettua
ja/tai erityistä tukea. Tehostetun tuen oppimissuunnitelmassa tai erityisen tuen määritellään
tarvittaessa iltapäivätoiminnan periaatteita ja yhteistyömuotoja jokaisen oppilaan kohdalta
erikseen.
On tärkeää, että lapsen päivän kokonaisuudessa koulun opetushenkilöstö, iltapäivätoiminnan
henkilöstö ja koulun oppilashuolto toimivat keskenään luontevassa vuorovaikutuksessa.
Huolen herättyä ollaan mahdollisimman varhain yhteydessä kotiin ja tarvittaessa kouluun ja/tai
muihin yhteistyötahoihin. Yhteistyössä on tärkeää huomioida salassapitoasiat ja
tiedonsiirtoluvat. Oppilasta koskevien salassa pidettävien tietojen luovuttaminen aamu- ja
iltapäivätoiminnan henkilöstölle edellyttää huoltajan antamaa yksilöityä tiedonsiirtolupaa.
Toiminnan järjestäjänä kunnan tulee huolehtia siitä, että aamu- ja iltapäivätoiminnan
tehtävissä toimivat henkilöt perehdytetään henkilötietojen käsittelyyn, salassapitoon ja
vaitiolovelvollisuuteen liittyviin säädöksiin sekä lastensuojelulain velvoitteisiin.
Moniammatillinen yhteistyö lisää edellytyksiä lapseen riittävään tukemiseen.
4 Yksityiset toiminnan järjestäjät
Kaupunki korvaa toiminnasta yksityiselle palvelun järjestäjälle lapsikohtaisen yksikköhinnan,
joka saadaan jakamalla vuosittainen valtionapu tasan toimintaan osallistuvien lapsimäärällä.
Yksikköhinnan lisäksi korvataan tapauskohtaisesti harkiten tarvittavat avustajapalvelut
tehostetun tai erityisen tuen piirissä oleville lapsille. Vuokran osalta kaupunki maksaa
avustusta 100 euroa lasta kohden
Tarkoituksena on pitää menot kohtuullisina ja taata toiminnan tulevaisuus sekä edelleen
kehittäminen. Tuella Raaseporin kaupunki haluaa, että myös yksityisillä toimijoilla on
mahdollisuus järjestää aamu- ja iltapäivätoimintaa ja sillä tavoin pitää palveluvalikoima
laajempana.
Kaupungin tavoite on tukea erityislasten osallistumista kerhotoimintaan palkkaamalla
lisähenkilöstöä tai avustamalla järjestäjää lisähenkilöstön palkkauksessa silloin kun
erityislasten määrä tai tuen tarve sitä edellyttää. Tarpeet arvioidaan kokonaisuutena
tapauskohtaisesti. Kaupunki korvaa silloin avustajan kulut erityislapsen iltapäivätoiminnan
tuntien osalta. Mahdolliset sijaiskulut korvataan laskua vastaan, mutta mahdollisen sijaisen
rekrytoinnista vastaa yksityinen toimija, ei kaupunki.
Toimintaa koordinoi suomenkielisen perusopetuksen opetuspäällikkö. Hänen tehtäviinsä
kuuluvat muun muassa tukea yksityisiä toimijoita iltapäiväkerhotoiminnan perustamisessa,
jakaa tietoa ja kehittää toimintaa.
Opetuspäällikkö seuraa, että iltapäivätoiminta toteutetaan lain edellyttämällä tavalla. Jokainen
palvelun järjestäjä laatii toimintakauden alussa oman lukuvuosisuunnitelmansa ja toimittaa sen
sivistyskansliaan elokuun loppuun mennessä.
5 Toiminta
Kerhojen toimintasuunnitelmat
Jokainen toimipiste laatii toimintakauden alussa oman lukuvuosisuunnitelmansa kaupungin
toimintasuunnitelman pohjalta elokuun loppuun mennessä.
Aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjaajat toteuttavat suunnitelmaa. Suunnitelman on oltava
monipuolinen ja siinä pitää ottaa huomioon lasten omia ehdotuksia ja pyrkiä myös
toteuttamaan niitä mahdollisuuksien mukaan.
Suunnitelmat säilytetään kerhokansiossa.
Ohjaajat
Aamu- ja iltapäivätoiminnassa ohjaajana toimimaan on kelpoinen henkilö, 1) joka on
suorittanut tehtävään soveltuvan korkeakoulututkinnon, opistoasteen tutkinnon, ammatillisen
perustutkinnon tai sitä vastaavat aikaisemmat opinnot, ammattitutkinnon tai
erikoisammattitutkinnon ja jolla on koulutuksen yhteydessä hankittu tai kokemuksella osoitettu
taito toimia lapsiryhmän ohjaajana taikka 2) jolla on kelpoisuus antaa luokanopetusta,
esiopetusta, erityisopetusta tai aineenopetusta tai toimia oppilaanohjaajana.
Palkattavan henkilön on esitettävä lasten kanssa työskentelevien rikosrekisteriote.
Ohjaajien tulee osallistua omaa osaamistaan kehittävään koulutukseen. Aamu- ja
iltapäivätoiminta käydään läpi opetuspäällikön järjestämässä perehdytyskoulutuksessa ja
suunnittelukokouksessa.
Muita kokouksia järjestetään säännöllisesti lukuvuoden aikana. Lähiesimies vastaa työn
ohjaamisesta. Yhteistyö iltapäiväkerhon ja koulun välillä on erityisen tärkeää. Ohjaajien on
oltava tietoisia koulun kriisisuunnitelmasta/pelastussuunnitelmasta sekä kiusaamisen
ehkäisemis- suunnitelmasta. Koulun on huomioitava yhteistyö iltapäiväkerhon kanssa
luonnollisena osana toimintaa.
Laatukriteerit
Lähtökohta toiminnan laatua tarkasteltaessa on perusopetuslain 8a luvussa esitetyt keskeiset
toiminnan järjestämisen periaatteet.
Näitä ovat:
- turvallinen ja toimintaan soveltuva toimintaympäristö
- tapaturmavakuutus
- välipala
- riittävä ammattitaitoinen ja tehtävään soveltuva henkilöstö vastaa ryhmän toiminnasta
- monipuoliset mahdollisuudet ohjattuun ja virkistävään toimintaan
- mahdollisuus lepoon ja itsekseen oloon rauhallisessa ympäristössä
- yhteistyön toteutuminen kodin ja koulun kanssa
6 Aamu- ja iltapäivätoiminnan paikan myöntämisen perusteet
Iltapäiväkerhot ovat ensisijaisesti tarkoitettu 1.–2.-luokkalaisille ja erityisen tuen tarpeessa
oleville lapsille.
Paikat täytetään kriteerien järjestyksessä ja jos paikkoja ei riitä kaikille, arvotaan tarvittaessa
jonoon joutujat.
Sivistys 5 (7)
Raseborgs stad Raseborgsvägen 37, 10650 Ekenäs
Raaseporin kaupunki Raaseporintie 37, 10650 Tammisaari
Vaihde/Växel 019-289 2000 – raasepori@raasepori.fi
- ensimmäisen luokan erityisen tuen oppilaat
- ensimmäisen luokan oppilaat
- toisen luokan erityisen tuen oppilaat
- toisen luokan oppilaat
- muiden vuosikurssien erityisen tuen oppilaat
7 Kerhopaikan hakeminen ja vahvistaminen
Paikka haetaan vuosittain Wilmassa olevalla sähköisellä hakulomakkeella.
Hakuaika päättyy 31.3. Kaikille kerhopaikkaa hakeneille ilmoitetaan päätöksestä Wilmassa
viimeistään 31. toukokuuta.
Opetuspäällikkö, rehtori tai päiväkodinjohtaja myöntää paikan kunnallisten kriteerien mukaan.
Iltapäivätoiminnan järjestämistä koskeviin päätöksiin haetaan muutosta kuntalain mukaisesti.
Itse valintapäätöksiin haetaan muutosta päätöksessä olevien muutoksenhakuohjeiden
mukaisesti
Perusteet kielteiselle päätökselle ovat:
- ryhmä täynnä, jolloin hakija saa jonotuspaikan
- hakija ei täytä kriteerejä
Varsinaisen hakuajan päätyttyä voi vapaita paikkoja tiedustella suoraan toimipisteistä.
Ryhmien paikkamäärä on rajoitettu ja ryhmiin voidaan myöntää lapselle paikka vain, jos siinä
on tilaa. Kielteisen päätöksen jälkeen hakija asetetaan jonoon.
Mikäli johonkin kaupungin järjestämään kerhoon ei ilmoittaudu vähintään 8 lasta, niin toimintaa
ei järjestetä.
8 Kerhomaksut, sitoutuminen kerhon toimintaan sekä irtisanoutuminen
Kerhomaksu on iltapäivätoiminnan osalta 100 euroa ja aamupäivätoiminnan osalta 60 euroa.
Jos lapsi osallistuu sekä aamu- että iltapäivätoimintaan, peritään maksua 160 euroa.
Maksu peritään jokaiselta sellaiselta kuukaudelta, jona lapsi osallistuu aamu- tai
iltapäivätoimintaan. Elokuun osalta veloitetaan puolikas maksu.
Iltapäivätoiminnassa on 1.8.2024 alkaen mahdollista varata uusi 10 päivän palvelu. Maksu on
silloin 70 euroa kuukaudessa ja se oikeuttaa osallistumaan toimintaan korkeintaan 10
huoltajan valitsemana päivänä kuukaudessa.
Jos sairaudesta aiheutuva poissaolo kestää koko kalenterikuukauden, maksua ei peritä. Jos
lapsi ei muusta syystä osallistu toimintaan koko kalenterikuukautena, maksuna peritään puolet
kuukausimaksusta.
Maksu voidaan jättää perimättä tai sitä voidaan alentaa, jos huoltajan elatusvelvollisuus,
toimeentuloedellytykset tai huollolliset näkökohdat huomioon ottaen siihen on syytä.
Sivistystoimenjohtaja tekee päätöksen ja anomuksessa tulee olla mukana sosiaaliyksikön
lausunto, Kelanpäätös toimeentulotuesta tai maahanmuuttoviranomaisen päätös. Toiminnan
järjestäjä laskuttaa osanottajamaksut. Aamu- tai iltapäivätoiminnan paikan irtisanominen on
tehtävä ennen kuun vaihtumista kirjallisesti.
9 Arviointi
Kunta arvioi avustamaansa iltapäivätoimintaa sekä osallistuu toiminnan ulkopuoliseen
arviointiin.
Toimintaa arvioidaan säännöllisesti. Arvioinnilla huolehditaan toiminnan kehittämisestä.
Palautetta kerätään koululaisilta, vanhemmilta, henkilökunnalta ja toiminnan järjestäjiltä.
Arvioinnin keskeiset tulokset julkistetaan ainakin järjestäjille ja osallistuvien lasten
vanhemmille. Jokainen kerho arvioi myös omaa toimintaansa ja on yhteydessä
kerholaisten vanhempiin.
Ohjaajat lähettävät läsnäololistat kuukausittain sivistyskansliaan. Oppilasmäärä
iltapäiväkerhoissa tilastoidaan myös aamu- ja iltapäivätoiminnan
valtionosuudenmääräytymistä varten. Opetuspäällikkö kokoaa vuosittain tiedot toimintaan
osallistuvien oppilaiden määrästä. Tiedot välitetään Opetushallitukseen.
10 Yleistä toiminnasta
Toiminta-aika
Aamu- ja iltapäivätoimintaa tarjotaan kaikkina koulupäivinä (ei lauantaisin). koulupäivän
päättymisestä klo 17.00 asti. Aamupäivätoimintaa tarjoavissa yksiköissä toimintaa
tarjotaan lisäksi klo 7 alkaen koulupäivän alkamiseen asti. Aamu- ja iltapäivätoiminnan
loma-ajat noudattavat koulujen loma-aikoja.
Välipala
Jokaisessa kerhossa on lapsille tarjottava välipala. Välipalat tulevat koulukeittiön kautta.
Vakuutukset
Iltapäiväkerhoa järjestävä taho huolehtii aamu- ja iltapäivätoiminnan ajan vakuutuksista.
Tilat
Aamu- ja iltapäivätoiminnan tilojen tulisi sijaita koulussa tai lähellä koulua turvallisen
siirtymän päässä. Tilan koko on ratkaiseva suhteessa lasten lukumäärään. Tilojen
turvallisuus ja tarkoituksenmukaisuus on tärkeää. Kerhotilassa olisi hyvä olla tilaa peleille
ja leikeille sekä rauhallinen alue läksyjen tekoon ja välipalan nauttimiseen.
Toimintapaikkakohtaisen ryhmäkoon määrittelyssä huomioidaan tilat, lasten
kokonaismäärä, yksittäiset oppilaan kehitykseen ja terveyteen liittyvät erityistarpeet sekä
toimintaympäristön monipuolisuus ja toimintojen eriyttämisen mahdollisuudet.
Ryhmärakenne arvioidaan kokonaisuutena.
11 Aamu- ja iltapäivätoimintaa ohjaavat linjaukset
Perusopetuksen aamu- ja iltapäivätoiminnan perusteet 2011.
Koululaisten aamu- ja iltapäivätoimintaa koskevan sääntelyn perustan muodostavat
aamu- ja iltapäivätoiminnan lainsäädäntö, joka astui voimaan 1.8.2004. Toiminnan
järjestäminen on vapaaehtoista ja kunta voi päättää sen laajuudesta. Jos kunta järjestää
tai hankkii POL § 48b mukaista aamu- ja iltapäivätoimintaa, tulee sitä tarjota kunnassa
toimivien koulujen ensimmäisen ja toisen vuosiluokan oppilaille sekä muiden
vuosiluokkien osalta 17 §:n 1 momentissa tarkoitetuille oppilaille kunnan päättämässä
laajuudessa. (Viittaus POL 17§:n 1 mom. koskee oppilaita, joilla on päätös erityisestä
tuesta)
Koululaisten aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjaajan ammattitutkinnon perusteet vahvistettiin
1.1.2005.
Lakisääteiseen koululaisten iltapäivätoimintapalveluihin ei ole subjektiivista oikeutta kuten
varhaiskasvatuspalveluihin. Lakia (504/2002) lasten kanssa työskentelevien rikostaustan
selvittämisestä sovelletaan myös aamu- ja iltapäivätoimintaan.
Perusopetuksen aamu- ja iltapäivätoiminnan uudet perusteet astuivat voimaan 1.8.2011.
Lait ja asetukset:
- Perusopetuslaki (642/2010)
- Valtioneuvoston asetus opetustoimen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista annetun
asetuksen muuttamisesta (115/2004)